איך לבחור מטפלת רגשית לילדים?

אתם שמים לב שמזה זמן מה הילד חווה איזה קושי: בקריאת סיטואציות חברתיות, נמנע ממפגשים חברתיים או מיצירת קשרים חברתיים. מגלה התנגדות לכל מה שאתם מבקשים ממנו, מבטא התפרצויות זעם. חווה פחדים שמתבטאים בחרדה.

עשיתם כל שביכולתכם להתמודד בכוחות עצמכם, אתם רואים שהעניין יוצא משליטה, הקושי מפריע לתפקוד היומיומי של הילד, מה שמונע ממנו לבטא את יכולותיו וכישוריו בצורה מיטיבה, ואתם מחליטים לפנות לייעוץ.

מטבע הדברים תרצו את הכי טוב עבור הילד שלכם, אם זו מטפלת רגשית לילדים או כל סיוע אחר.

אז איך בוחרים מטפלת רגשית עבור הילד?

ראשית יש לוודא כי המטפלת בעלת תעודת הכשרה מתאימה. לרוב, מגוון הכשרות וקורסים יכולים להוות ייתרון שכן, כאשר מטפלת רגשית לילדים בעלת סל כלים רחב יותר היא תוכל לעשות התאמה טובה יותר לילד אתו היא עובדת.

שאלו על משך הטיפול. האם מדובר בתהליך ממוקד? כמובן שבסופו של דבר משך הזמן ייקבע על פי מצב ההתקדמות של הילד, יחד עם זאת השאיפה היא לטיפול ממוקד שבאמצעותו ניתן יהיה להרגיש בשינוי תוך מספר מפגשים.

רצוי שמטפלת רגשית לילדים תעבוד בשיתוף עם הגורמים המטפלים בילד – גננת, מורה, יועצת בית הספר. שיתוף פעולה של כל הגורמים הרלוונטיים מסייע לקידום התהליך.

נקודה נוספת היא החיבור שלנו כהורים לשיטה ולגישה של המטפלת. לכן חשוב בשיחת הטלפון ובפגישה הראשונה לשאול את כל השאלות הרלוונטיות שיוכלו לעזור לנו לקבל תמונה ברורה על הטיפול. בסוג של טיפול דיאדי – הורה, ילד, מטפל רגשי לילדים, הנוכחות של ההורה חושפת אותו לגישות ולדרך הטיפול, בגילאים בוגרים יותר הילדים עוברים את הטיפול לבד וכאן נרצה להביע יותר התעניינות בשיטה.

מטפלת רגשית לילדים בעלת ניסיון רב בעבודה, מן הסתם, עשוי להיות יתרון, יחד עם זאת, זו יכולה להיות מטפלת עם פחות שנות ניסיון שתמצא את הדרך לליבו של הילד ובכך גם תהווה עבורו מקור להשראה, מה שמקשר לנקודה הבאה – חיבור לילד.

מטפלת רגשית לילדים, מנוסה ככל שתהיה, וכמה שלא תתחבב עליכם, כאשר הילד לא מצליח להתחבר – ובמילים אחרות – אין כימייה כדאי יהיה לחפש מטפלת רגשית אחרת. במידה ויש התלבטות אני תמיד ממליצה לתת הזדמנות בעוד מפגש אחד או שניים ואם לאחר מכן עדיין לא מוצאים חיבור כדאי להמשיך הלאה. בסופו של דבר, החוויה הכללית של הילד צריכה להיות נעימה וטובה. המלצות יכולות לסייע בקבלת החלטה, יחד עם זאת מה שהתאים לילד מסוים לא בהכרח יתאים לילד אחר.

כיום, מוצעים סוגים רבים של טיפולים רגשיים. אומנות, אומנויות לחימה, בעלי חיים, רכיבה טיפולית, ספורט, אימון אינטגרטיבי ועוד – ממליצה להתאים את סוג הטיפול לטמפרמנט של הילד, לנטייה הטבעית שלו ולמטרה שאותה אתם רוצים להשיג. אתם מכירים את הילד ויודעים הכי טוב למה הוא יתחבר.

טיפול רגשי נועד להקנות לילד כלים להתמודדות עם הקושי, יחד עם זאת על ההורים להיות חלק בלתי נפרד ממנו. מטפלת רגשית לילדים, טובה ככל שתהיה, לא תוכל לקדם את הילד במידה וההורים לא ישתפו בפעולה במהלך התהליך. להורים יש השפעה מאוד גדולה על הילד בכל הקשור להצלחת הטיפול. האופן שבו נחזק ונעודד את הילד על כל שינוי קטן ועל כל גילוי של התנהגות רצויה, מתן החיזוק יהיה על ההתנהגות הספציפית – (איזה יופי שהצלחת לחכות בסבלנות אפילו שהיה לך קשה). בטיפול דיאדי חשוב לשים לב לאופן שבו המטפלת מנהלת את השיח עם הילד ולהעתיק אותו לבית. אם קיבלתם החלטה לשלוח את הילד לטיפול רגשי, עשו זאת בשילוב הדרכה הורית.