בעיות קשב וריכוז אצל ילדים

הפרעות קשב וריכוז בבסיסן נוירולוגיות ונחלקות לשני תחומים:

חוסר קשב

היפראקטיביות-אימפולסיביות

תסמינים המצביעים על הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

בעיות קשב וריכוז אצל ילדים ייחשבו להפרעה במידה והם משבשים את התפקוד היומיומי, וכאשר לפחות שישה מהמאפיינים הנ"ל יבואו לידי ביטוי לתקופה של חצי שנה לפחות.

  • ילד עם בעיות קשב וריכוז יטה לביצוע טעויות שנחשבות לטיפשיות וחוסר תשומת לב לפרטים.
  • הפרעות קשב וריכוז מאופיינות בקושי להתרכז לאורך זמן
  • קושי לעקוב אחר הוראות וביצוען באיטיות
  • ילד עם בעיות קשב וריכוז יגלה קושי בסדר וארגון.
  • הימנעות מפעולות הדורשות מאמץ מנטלי רב.
  • נראה שאינם מקשיבים כאשר משוחחים איתם.
  • נוטים לאבד חפצים לעיתים קרובות.
  • קלות בהסחת דעת.

תסמינים להיפראקטיביות – אימפולסיביות

  • נטיה להרבות להזיז את הידיים והרגליים
  • נטייה לדבר ללא הרף
  • קושי לשבת בכיתה על הכיסא למשך הזמן המצופה ממנו
  • קושי להמתין בתור
  • לעיתים קרובות יפריע לאחר ויציק.
  • לרוב יהיה רועש בעת עיסוק בפעילות כלשהי.
  • ירבה בתנועה מתמדת.
  • יתפרץ בשיחה לאמצע משפט, יענה לפני שהשאלה הסתיימה.

הפרעות קשב וריכוז – וויסות חושי ורגשי

הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים עשויות להתאפיין גם בקושי בוויסות חושי ורגשי. הם מוצפים בגירויים ואינם מצליחים להתעלם מהם, הם יודעים איך הם אמורים להתנהג, שעליהם להקשיב למורה, לשבת על הכיסא ואינם מצליחים לעשות זאת מה מה שגורם לקושי בלימודים, על אף שהם ישקיעו וילמדו ההישגים שלהם לא ישקפו את מידת ההשקעה והלמידה, מה שיגרום לתחושת תסכול מאוד גדולה.

בעיות קשב וריכוז אצל ילדים יתאפיינו בחוסר יכולת לסנן את הגירויים ועל כן הם יהיו רגישים לכל מגע או חדירה למרחב הפיסי שלהם בלי כוונה ואז הם עלולים להגיב באלימות. מהר מאוד הם ייתפסו על ידי החברים בכיתה כאלימים, כתוקפנים מה שעלול לפגוע גם במצב החברתי שלהם והם יהפכו מבודדים יותר.

ילד עם הפרעות קשב וריכוז יגלה קושי לווסת את הרגש כאשר הוא נתקל במציאות בלתי רצויה. זה יכול להתאפיין בהתנגדויות, בכי, כעס, התפרצויות זעם. לרוב תהיה תגובה מוגזמת ודרמטית כאשר הוא ירגיש שהוא מאבד שליטה, מה שיצור תסכול בקרב הסביבה הקרובה שכן לא נראה קשר הגיוני בין האירוע שקרה לתגובה. ייתכנו לא מעט עימותים בין הילד להורים סביב קימה והתארגנות בבוקר, סביב ההתנהגות שלעיתים עשויה להתאפיין בעקשנות מרובה, סביב ההתנהלות בלימודים, נוסיף לכל זאת את הדאגה של ההורים למצב הלימודי והחברתי של הילד מה שיכול להוביל לחוסר אונים ולתגובות לא מיטיבות שעשויות גם להזיק.

הפרעות קשב וריכוז – אבחון וטיפול

כפי שניתן לראות הפרעות קשב וריכוז אינן משפיעות רק על התחום הלימודי אלא חולשות על כל תחומי החיים. הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים גורמות לא מעט סבל הן לילד והן לסובבים אותו ויוצרות תחושות של חוסר אונים, תסכול, יאוש. לעיתים קרובות ההשפעות יפגעו בביטחון העצמי של הילד שלא יבין למה הוא לא "כמו כולם", איך זה שעל אף הרצון והכוונות הטובות שלו הוא לא מצליח. בעיות קשב וריכוז אצל ילדים עשויות להתאפיין גם בהטלת האחריות על הסביבה כגורם מפריע והאשמת האחר, מה שיוצר תסכולים מאוד גדולים. ומכאן שלאבחון הפרעות קשה וריכוז יש חשיבות מאוד גדולה. כאשר גם ההורים וגם הילד מבינים כי מדובר בקושי אובייקטיבי – ל"בעיה" יש סיבה, הילד כבר לא יגדיר את עצמו כילד בעייתי, אלא כילד עם קושי. כשמזהים את הקושי, ויודעים מה המאפיינים שלו זה עשוי מאוד להקל בדרכי ההתמודדות.

באמצעות אימון וטיפול (מעבר לטיפול התרופתי שמוצע לא אחת) ניתן לקבל כלים רבים שיסייעו לילד המתמודד עם בעיות קשב וריכוז, לווסת את ההתנהגות, להתמודד עם סיטואציות רגשיות שונות, להעצים את הבטחון העצמי דרך איתור הכוחות והיכולות שיש בו. תהליך אימוני כולל כלים שמחזקים את הקשב, ומשפרים את יכולת הסדר והארגון שהם למעשה הקשיים הבולטים בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. מומלץ להורים לילד עם בעיות קשב וריכוז, לקבל ייעוץ מקצועי שייתן מענה לכל הסיטואציות היומיומיות שקורות בבית, מאחר ושיח נכון, תגובה מיטיבה ואמונה ביכולת של הילד להצליח יש ביכולתם לחולל שינוי משמעותי עבורו בשלבים המוקדמים, לפני שיתפתחו אמונות כאלה ואחרות שילד עם בעיות קשב וריכוז עשוי להחזיק על עצמו.

גם אם אובחנו הפרעות קשב וריכוז, זכרו שמתחת לכל זאת מסתתר ילד אמפתי ורגיש, יצירתי בעל חשיבה מחוץ לקופסא ודמיון מפותח. אנחנו עלולים לפספס את כל זה כשאנחנו שמים את כל הפוקוס שלנו על הקשיים. ילדיכם אובחן עם קושי כזה? לצד טיפול בהתאם לצורך, דאגו לחזק אותו על יכולותיו ועל הייחודיות שלו, תווכו לו את הקושי. חשוב שלא יחווה תסכול על כך שלא מצליח כמו כולם. העמיקו את התקשורת והפכו אותה לקשר. הביטו בו בעיניים טובות, התעניינו בעולמו הפנימי של הילד והקפידו על שיח פתוח שיאפשר שיתוף ברגשות, הביעו סקרנות בתחומי העניין שלו והקפידו על זמן איכות שאינו קשור במטלות היומיום: שיעורים, ארגון הבית/חדר מקלחות… זמן משחק, פעמיים – שלוש בשבוע 15-20 דקות נטול מסכים והסחות. קשר חם, קרוב ואוהב עם הילד שלנו מגדיל את הסיכוי לשיתוף הפעולה שלו.

  ילדכם אובחן שם הפרעות קשב וריכוז? מעוניינים לקבל כלים נוספים? מוזמנים ליצור קשר