הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך

מה עושים כשמזהים שהילד בגיל הרך מתקשה להתמקד במשימה לאורך זמן, כלפי חוץ נראה חסר מנוחה ומאוד תזזיתי ואימפולסיבי?

בעבר ההנחה הרווחת הייתה שאין צורך "לרוץ" לאבחון כאשר מתעורר חשד להפרעת קשב וריכוז בגיל הרך מתוך המחשבה שהתנהגויות אלה עשויות עוד לחלוף ואינן מצביעות בהכרח על הפרעה.

ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך

כיום נשמעים קולות אחרים שסוברים שניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך,  וככל שנקדים לטפל כך סיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר וההתמודדות של הילד תהיה קלה יותר. במקרים של הפרעת קשב וריכוז קיצונית ניתן אפילו לראות גילויים שלה בגיל הינקות. טיפול מוקדם עשוי לחסוך מהילד התמודדות עם דימוי עצמי נמוך ועוד השלכות נוספות שלא מיטיבות עם הילד.

חשוב לציין כי אבחון יתבצע כאשר הסממנים מופיעים בתדירות גבוהה (ממש ברמה היומיומית, סממנים שיבואו לידי ביטוי בכל מסגרת, גם בבית וגם בגן, ולמשך חצי שנה לפחות.

הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך – היבטים התנהגותיים  

ביטויים להפרעת קשב וריכוז בגיל הרך עשויים להתאפיין בחוסר שקט בגוף, תנועתיות יתר, ביצוע פעולות מסכנות, או לחילופין, איטיות וחולמנות, ניתוק של הקשב, קושי לחכות בסבלנות ולשמור על איפוק, מה שיקשה עליו ביצירת קשרים חברתיים, קושי להתרכז במשימה לאורך זמן. כאמור במידה ואתם שמים לב כי התנהגות זו חוזרת על עצמה מדי יום, ונמשכת לאורך תקופה של לפחות חצי שנה (לרוב, גם הגננת יכולה כבר לשים לב ותעדכן על התנהגויות שאינן תואמות את ההתנהגות המצופה) כדאי לפנות לאבחון.

למה כדאי לגשת לאבחון הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך?

 "חשוב להדגיש כי דווקא כשהתסמינים מתחילים בגיל צעיר, יתכן שחומרת ההפרעה גדולה, והקושי להתמודד בהמשך יהיה גדול יותר" טוענת ד"ר תמי מוזס, פסיכיאטרית ילדים ונוער, מומחית ל הפרעת קשב וריכוז לילדים ונוער.

ככל שנדחה את האבחון והטיפול הילד יפתח בעיות התנהגות מה שיגדיל את הקושי להשתלב בחברה. התנהגויות שיהפכו "טבועות" בילד יהיה יותר קשה לטפל, התהליך יהיה ארוך יותר, ובמשך הזמן הזה הילד ממשיך לצבור תסכולים, חווה לא מעט חוויות של חוסר הצלחה בלימודים, אינטראקציות חברתיות שליליות, מה שמביא אתו סנקציות מצד המערכת הלימודים ויוצר מתחים ולחצים ביחסים בתוך המשפחה.

הפרעת קשה וריכוז בגיל הרך – אז מה עושים?

במידה ואתם מזהים את מאפייני ההתנהגות הללו אצל הילד, בררו עם הגננת איך מתפקד הילד בגן. לרוב, לילדים עם הפרעת קשב וריכוז יהיה אופן התנהגות דומה גם בגן. במידה ויש התאמה פנו לאבחון. הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך ניתנת לטיפול. רוב הטיפול ייעשה בהדרכת הורים. ככל שלהורים יהיה יותר ידע על ההפרעה כך יקל הדבר על השינוי. הבנה מעמיקה של הקושי תקל על ההורים להבין את ההתנהגות הילד ותאפשר להם להגיב אליו בצורה נכונה, כיצד להציב גבולות ולהוות מודל שיסייע לילד ליצור קשרים חברתיים בצורה מיטיבה. עצם הידיעה כי מדובר בבעיה נוירולוגית כשלעצמה מפחיתה מרגשות האשם שלעיתים מתפתחים אצל הורים מהמחשבה שאולי משהו לא בסדר בדרך בה חינכו וגידלו את הילד.

ניתן לבצע אבחון במכונים להתפתחות הילד, או לפנות לנוירולוג או פסיכיאטר שמתמחים באבחון בגיל הרך.

הילד אובחן עם הפרעות של קשב וריכוז? מוזמנים ליצור קשר לצורך טיפול