חמישה צעדים בהם אני כהורה יכול לתמוך בילד בתהליך האימון

תהליך האימון הוא אישי כמובן במטרה שהילד יכיר ביכולותיו ובכישוריו הייחודיים, ובנוסף, ילמד לחזק את עצמו מבפנים, כך שלא משנה מה יהיו הנסיבות החיצוניות התגובה שלו תבוא לרוב מתוך מקום של שליטה. יחד עם זאת, עם הכלים הנכונים, יש ביכולתכם, כהורים, להשפיע מאוד על ההתקדמות של הילד.

באמצעות חמישה צעדים תוכלו לתמוך, לעודד ולחזק את הילד.

כח המח

הצעד הראשון : כוונה – הדרך הכי טובה לחנך היא באמצעות דוגמא אישית, עידוד וחיזוק. בדיוק כפי שעל הילד לראות את עצמו כאילו כבר עשה את השינוי – הוא מלא בטחון, הוא רגוע ושלו, מגיב מתוך שליטה, מתגבר על פחדים, נגדיל לעשות אם נראה אותו כך גם אנחנו. כך נשמש דוגמא לגמישות מחשבתית וכך גם נאפשר לעצמנו לזהות כל ביטוי של שינוי בהתנהגות, נעודד נחזק ונעצים אותו.

הצעד השני: חמלה – להבין שמאחורי ההתנהגות הלא רצויה, הלא מיטיבה עומד קושי. אין ילד רע, ילד לא עושה דווקא. זו הדרך שהילד יודע לבטא כעס, פחד, תסכול, חוסר בטחון וכד'.

נקודת מבט חומלת תסייע לנו לנטרל תגובה מתוך כעס, להבין את הילד ולהיות מסוגלים להכיל.

חשוב מאוד להבין, גם לאחר תהליך האימון, אין זה אומר שהילד יפסיק להרגיש רגשות לא נעימים כגון, עצב, פחד, חוסר בטחון או כאב. אלו רגשות שיש לתת להם ביטוי מאחר והם מאותתים לנו להיות בתשומת לב לעצמנו. בתהליך האימון הילד יקבל כלים שיאפשרו לו לבטא את הרגשות בצורה מעודנת יותר, ולחזור לשגרה בצורה מהירה יותר.  

הצעד השלישי: הרחבה – נעמיק בקושי של הילד ונשאל את עצמנו כהורים, מה החלק שלנו בקושי?

באיזה תחום בחיי אני תופס את עצמי מתנהג באותו אופן. לרוב, הקושי של הילד הוא קריאה לאיזו עבודה פנימית . ככל שנשכיל לגלות מה חלקנו, ונעבוד עליו, ה"איתות" מצד הילד ילך ויפחת.

הצעד הרביעי: מהות – לגלות מהו ה"סיפור" שמסתתר מאחורי ההתנהגות הלא מיטיבה. מהו הדיבור הפנימי של הילד?

"אני לא מספיק טוב", "אני לא יפה", "אני תלמיד גרוע", "אני דפוק, שאני לא מצליח להתרכז" "אף אחד לא אוהב אותי", וכד'.

מחשבות מקטינות, שגורמות לרגשות לא נעימים, שמובילים להתנהגויות לא מיטיבות. שיח עומק והבנה ימיסו את עוצמת התגובה.

הצעד החמישי: חסדים – להסיט את תשומת הלב ממה שלא מסתדר, לא הולך, לא תקין, ולהאיר את אותן התנהגויות בהן השיני בא לידי ביטוי, קטן כגדול!

זהו צעד שדורש המון סבלנות – יחד עם זאת הוא משתלם. שכן, כל מה שנשים עליו את הפוקוס יגדל.

חמישה צעדים לאימון ילדים