קודקוד הדיבור בתהליך טיפול אינטגרטיבי
עצמו לרגע את העיניים ודמיינו את עצמכם באותו החדר עם אדם שיש לכם איזה קונפליקט איתו. ועכשיו תעלו למודעות את כל הפערים שיש ביניכם, את כל מה ששונה בערכים, באמונות, בהתנהגויות. כשזה מה שעומד לנגד עיניכם, איפה תרצו למקם את אותו אדם ביחס אליכם? סביר להניח שתמקמו אותו כמה שיותר רחוק.
עכשיו כוונו את המודעות שלכם לכל הדברים המשותפים. כל מה שאתם חולקים במשותף. כעת, איפה תרצו למקם את אותו אדם ביחס אליכם? ברוב המקרים זה יהיה קרוב יותר ביחס למיקום הקודם.
אחת הסיבות לקושי של ילדים ביצירת קשרים חברתיים היא הביקורתיות כלפי אחרים. ילד יוצר חיץ בינו לבין האחר כשהוא למשל רואה את עצמו כמיוחד וכמעניין לעומת האחר שהוא "ארס", או שהיא "פריחה", הוא "שתלטן", או שהיא "רעילה".
חברות כשמה כן היא: חיבור. כשאנחנו רואים את המשותף, אנחנו ניצור תנאים טובים יותר לחיבור.
בתהליך של טיפול אינטגרטיבי הילד ילמד ויכיר את ההבדל בתחושה שלו כאשר הוא מחפש את השוני בינו לבין האחר, לבין התחושה כאשר הוא רואה את המשותף.
כיצד תשפיע ההכרות של הילד עם עצמו בתהליך טיפול אינטגרטיבי על הבטחון ביצירת קשרים חברתיים?
גורם נוסף שיכול להוות מחסום ביצירת קשרים חברתיים קשור בחיבור של הילד לכוחות שיש בו, להכרות שלו עם עצמו, או מה שנקרא בטחון עצמי.
כשאנחנו לא מכירים את עצמנו, לא יודעים מי אנחנו, יהיה לנו קושי למצוא חיבור עם אחרים. וברוב המקרים הקשר שלנו עם אחרים ישקף את הקשר שיש לנו עם עצמנו. אם אני לא אוהב את האחר, סביר להניח שאני לא אוהב את עצמי. טיפול אינטגרטיבי מפגיש את הילד עם עצמו ומלמד אותו כיצד יכול להכיר את כישוריו ויכולותיו.
הישגיות מול תחרותיות בתהליך טיפול אינטגרטיבי
בתוכנו מתנהלת איזושהי תחרות עם הסביבה. ההערכה העצמית שלנו מושפעת מהתחרות הזו במקום ממה שיש בתוכנו. אני מודד את עצמי ביחס לאחרים בציונים במבחנים למשל, במקום להסתכל על מידת ההשקעה וההתקדמות שלי ביחס לעצמי. ילד שמכיר בייחודיות שלו יראה גם את הייחודיות של הזולת ובמרחב הזה תתרחש פחות תחרותיות. כשילד יכיר וידע שיש לו מקום בלי קשר להישגים שלו, הוא לא ירגיש צורך להשוות את עצמו.
טיפול אינטגרטיבי – "מי אני"
בתהליך טיפול אינטגרטיבי נשתמש בקשרים שיש לילד עם הסובבים אותו על מנת ללמד אותו על עצמו. התרגיל מתבסס על ההנחה הרווחת כי כל מה שאנחנו קולטים בחוץ הוא למעשה שיקוף של מה שקיים בתוכנו. על כן נשתמש בקרובים המשמעותיים של הילד על מנת לסייע לו ללמוד על עצמו.
טיפול אינטגרטיבי – הלכה למעשה
לעיתים, האתגר שיעמוד בפני הילד יהיה דווקא ליזום שיחה או מפגש, ייתכן שישנה איזושהי ציפייה שהאחר יעשה את הצעד את הראשון. לא מעט מבוגרים מתקשים להיפתח ולקיים שיחת הכרות. טיפול אינטגרטיבי כולל כלים מעשיים ופשוטים ליישום שהם מעין "קביים" שיסייעו ליזום שיחה ולהתעניין בזולת.
לאחר שנברר עם הילד איך הוא רוצה להיות, איזו יכולת הייתה יכולה לעזור לו, מה הוא רוצה לפתח בתוכו? ניתן לו את הכלים שיעזרו לו לחזק את אותה יכולת.
טיפול אינטגרטיבי יקנה לילד כלים לבטא את עצמו, להתעניין בזולת וליצור קשר עם הזולת תוך שמירה על מרחב נעים.
חושבים שהילד מתקשה ביצירת קשרים חברתיים? מעוניינים לדעת איך מתבצע התרגול בפועל בתהליך של אימון אינטגרטיבי?
מוזמנים ליצור קשר