פחדים אצל ילדים

חושך, כלבים, מעליות, זרים, זיקוקים, פרוצדורות רפואיות, להרגיש לא שייך, להיות לבד, שיצחקו עליי…. אלו הם רק כמה דוגמאות לפחדים של ילדים.

פחד הוא רגש טבעי שעולה אצל כל אחד מאיתנו, והוא חשוב ונחוץ להישרדות שלנו, מאחר והוא מתריע לנו על סכנה. הפחד עולה כאשר אנחנו חשים איום ממשי, לא תמיד אנחנו נזהה את המחשבות שלנו באותו הרגע, אלא רק נחווה זאת בגוף בניגוד לחרדות שמאופיינות במחשבות שליליות לגבי העתיד.

אין לנו עניין להעלים את הפחד מאחר והוא שומר עלינו, ומכוון אותנו לפעולה ולהתמודדות.

פחדים אצל ילדים – מתי מתחילים להופיע?

בינקות יופיע פחד מרעשים, מזרים, ופחד מפרידה. פחדים של ילדים יתבטאו בקושי להיפרד מההורים בבוקר בגן, או בקושי ללכת לישון.

בקרב פעוטות ובגיל הגן כשהדמיון מתפתח יופיע פחד ממפלצות, מכשפות, דרקונים וכד'.

בגיל בית הספר הילד יהיה מוטרד מדברים שעלולים לקרות בעתיד, גנבים, פיגועים, מוות.

למעשה ככל שהילד גדל, המנעד של פחדים של ילדים הולך ומתרחב מאחר והם נחשפים ליותר סכנות ויש יותר התמודדויות עם העולם החיצון.

לרוב, פחדים של ילדים חולפים בגיל הבגרות, כאשר הם מצליחים לעשות את האבחנה בין דמיון למציאות.

כהורים אנחנו נשאף ליצור מרחב שמאפשר לילד שיתוף. מרחב כזה יכול להתקיים בעידוד ההורה, כאשר הוא בעצמו ישתף, ברמה המתאימה לילד, בפחדים שהוא חווה.

בהתמודדות עם פחדים של ילדים, שיתוף של מהווה עבור הילד לגיטימציה לתחושה, ופותח פתח לשיתוף. "אני לא היחיד שפוחד", זה הופך להיות דבר נורמלי.

באמצעות השיתוף אנחנו גם משקפים לילד שלרגשות שלו יש מקום ושהוא יכול לסמוך עליהם.

פחדים אצל ילדים – הכלה ואמפתיה

הקושי שלנו, ההורים, בהתמודדות עם פחדים של ילדים, הוא שלעיתים הסיבה נראית לנו מגוחכת ולא הגיונית. חשוב שנתייחס אליה ברצינות ולא נבטל אותה. לא נרצה להוסיף לתחושת חוסר האונים של הילד גם בושה.

מצד שני, לא ננקוט גישה מגוננת יתר על המידה מאחר והדבר עלול לקבע מצב של פחדים אצל ילדים. לכן חשוב שנהיה באמונה מלאה ביכולת של הילד להתמודד.

אנחנו נצטרף לילד, נזדהה עם הרגש שלו, ונעבוד יחד אתו על המקור לפחד. מקור הפחדים של ילדים הוא אולי לא אמיתי ולא הגיוני, אבל עבור הילד הוא ממשי, לכן אין טעם לומר לילד "אין לך ממה לפחד". והדבר היותר מועיל שנוכל לעשות הוא למצוא יחד אתו פתרון למקור הפחד. אם זו מכשפה, מפלצת, או כל דבר דמיוני אחר, נפתח שיחה עם הילד ונשאל אותו ממה היא פוחדת? איך הוא חושב שאפשר לגרש אותה או לגבור עליה? אולי נתיידד איתה?

מתן לגיטימציה לרגש ושיח בנושא מאפשר אוורור של הרגשות מה שלפעמים כשלעצמו יכול להפחית את העוצמה במקרה של פחדים אצל ילדים.

פחדים אצל ילדים – איך מקיימים שיח?

שיח כזה יעשה מתוך הבנה שפחדים של ילדים הם דבר טבעי, נשב מולו בקשבה מלאה והבעת התעניינות וסקרנות. נעשה הפרדה ברורה מהמקום שלנו בפחד. נסייע לו לתת שם לרגשות במידה והוא מתקשה. "אתה בוודאי מאוד פוחד….". וכמובן ניתן לגיטימציה: "הפחד הזה מאוד מובן, כניסה לבית ספר חדש, מפגש עם ילדים שאתה לא מכיר".

פחדים של ילדים – מתי כדאי לפנות לייעוץ?

כאמור, ברוב המקרים פלדים של ילדים מתפוגגים והם חוזרים לתפקד בסביבה באופן חופשי ומרגישים בטוחים. במידה ויש לכם תחושה שהפחד "משתלט" על הילד ולא מאפשר לו להתנהל בצורה תקינה בשגרה – הילד לא ישן טוב בלילה ומבקש לחזור לישון יחד עם ההורים, הילד מתקשה בפרידה בבוקר לגן או לבית הספר, פחד מזרים שמונע ממנו לצאת מהבית, להיפגש עם חברים ובגיל המתאים לפנות למוכר במכולת וכד', מומלץ לפנות לייעוץ.

רואים אצל הילד ביטויים חריגים לפחד? מוזמנים ליצור קשר לפגישת ייעוץ.