טיפול רגשי לנוער – גיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות הוא תקופה שבסיומה מפתח הנער את הזהות שלו, מפתח את עצמאותו כישות נפרדת, והופך לאדם בוגר. אחת הסיבות לקשיים המתעוררים בגיל זה היא העובדה שזהו מעין קו תפר. מצד אחד כבר לא ילדים, אך עדיין לא עצמאיים דיים ובעלי שיקול דעת מפוקח. קו התפר הזה והשינויים הדרסטיים שמתחוללים עשויים להביא איתם תנודות וחוסר יציבות רגשית. כך שחשוב יותר מי הילד שנכנס לתקופה הזו מאשר התקופה עצמה. ככל שהילד יהיה בעל מודעות מפותחת כך יוכל לעבור את התקופה הזו בקלות. ובמקרים מסוימים טיפול רגשי לנוער יוכל לעזור לעבור את התקופה הזו בלי להגיע למצבים קיצוניים.

טיפול רגשי לנוער – למה זה מרגיש לפעמים כמו הוריקן?

כל כך הרבה שינויים בלא מעט מערכות. שינויים פיזיים והורמונליים, שינויים חברתיים, שינויים רגשיים ושינויים קוגניטיביים – כשכולם מתרחשים בבת אחת, זה בהחלט סביר שירגיש כמו רכבת הרים. הקוטביות המהירה במנעד הרגשות, ההסתגרות לצד הצורך העז בביטוי עצמי, הנפרדות וההתבדלות לצד הרצון להשתייך ולהרגיש חלק מ….

אלו הם רק חלק מהסערות שמתחוללות אצל המתבגר. חשוב להכיר אותם על מנת לעבור את התקופה הזו בצורה מיטבית.

אז מה למעשה קורה שם?

שינויים פיזיים הנובעים מפעילות הורמונלית מוגברת. אצל בנים יהיה זה הטסטוסטרון, ואצל בנות – אסטרוגן. שינויים בחיצוניות – גובה ומשקל. התפתחות מינית – צמיחת שיער, מחזור חודשי, התפתחות החזה וכו', שינויים בקול אצל בנים, תופעה של אקנה – פצעונים בפנים ובגוף.

כל השינויים הללו מגבירים את ההתעסקות בנושא דימוי הגוף. המודעות ל "איך אני נראה" פתאום גדלה, והנער מתחיל להסתכל על עצמו ביחס לחברת השווים. שם מתעוררת השוואה, קנאה, תחרותיות. שינויים מעין אלה עשויים לגרום לבהלה אצל הילד ולעיתים היא תהיה מלווה בהתפרצויות חיצוניות. לעיתים הדבר יוביל לחוסר בטחון ולפגיעה בדימוי ובערך העצמי. טיפול רגשי לנוער יוכל לחזק שוב את הדימוי העצמי באמצעות העלאת המודעות ליכולות ולייחודיות של הנער.

בגיל ההתבגרות חברת השווים הופכת להיות משמעותית יותר עבור הילד ותופסת את המקום של ההורים. מה שאומר שתהיה שאיפה להדמות להם ומן הסתם ההשפעה של קבוצת השווים תהיה גדולה יותר.

בפן הרגשי נראה תנודות קיצוניות במצב הרוח, רגע אחד התפרצות וכעס, ומיד אחרי רגיעה והבעת שמחה. הצורך בפיתוח אינדיבידואליות עשוי להביא אתו התנהגות מרדנית, הנער ירצה להגיד את האמת שלו.

בגיל ההתבגרות מתפתחת גם החשיבה ואיתה יבואו שינויים קוגניטיביים. תתפתח יכולת הבנת סיטואציות מורכבות, יכולת הסקת מסקנות ומציאת פתרונות. מבחינת הנער קיימת התחושה שהוא כבר מבין ויודע, ומפתח לעצמו מערכת של אמונות וערכים, לצד מערכת הפעלת שיקול דעת שאינה מפותחת דיה. ההתפתחות הקוגניטיבית והמודעות שהולכת היא ייתרון כשפונים לטיפול רגשי לנוער מאחר ויכולת ההבנה וההעמקה גדלה

מתי כדאי יהיה לפנות לטיפול רגשי לנוער?

כאמור גיל ההתבגרות מביא אתו אתגרים רבים. יהיו ילדים שההתמודדות עם כל השינויים לא תהיה פשוטה עבורם. ילדים שנכנסים לגיל ההתבגרות עם קושי בהתמודדות עם לחצים רגשיים ונפשיים, או קושי בוויסות רגשי – במקרה זה הורים ידווחו על תנודות רבות במצב הרוח, תגובות לא פרופורציונליות בכל מיני מצבים במקרה זה טיפול רגשי לנוער יסייע בהפחתת תחושת הלחץ וייתן לנער כלים לוויסות רגשי.

כדאי לפנות לטיפול רגשי לנוער כאשר נראה כי יש ירידה משמעותית בהישגים של הילד בבית הספר.

טיפול רגשי לנוער יכול מאוד לסייע במקרה בו הילד מסתגר ואינו משתף בחוויותיו ורגשותיו. נמנע ממפגשים חברתיים ומאינטראקציות חברתיות בכלל.

במקרה בו אתם מבחינים בשינוי משמעותי במצב הרוח של הילד. רוב הזמן עצוב, עצבני, מדוכדך.

טיפול רגשי לנוער נועד לאפשר מרחב מכיל לתחושותיו של הילד. לגיטימציה לכל רגשותיו. כלים יישומיים לניהול והתמודדות עם מחשבות ורגשות לא נעימים.

מזהים אחד מהמאפיינים בנער/ה שלכם, מוזמנים לקבוע פגישת ייעוץ