אימון ילדים ונוער – קודקוד המחשבה

רוב מקורות המידע שעוסקים בנושא המחשבה מציינים כי אדם חושב בממוצע כ 70,000 מחשבות ביום. בשנת 2020 התפרסם מחקר שזיהה את דפוס הפעולה שנוצר במוח כאשר מתחילה מחשבה ובכך הצליחה לספור את כמות המחשבות שאדם חושב ביום והגיע לכ 6200 מחשבות.

בתהליך אימון ילדים ונוער מקדישים מספר מפגשים לקודקוד המחשבה.

כבר במפגש הראשון בתהליך אימון ילדים ונוער מתוודע הילד להשפעה הפיסית של המחשבה על הגוף שלו. באמצעות תרגיל מאוד פשוט הוא ירגיש כמה מחשבה שלילית ו"סגורה" מצמצמת את טווח התנועה, וממש מחלישה את הגוף. מכאן יצא לשתי משימות עיקריות, האחת להיות ביותר תשומת לב למחשבות שחולפות בראשו במהלך היום, פשוט לזהות אותן, והשנייה להעביר את הפוקוס לדברים הטובים שקורים במהלך היום.

מה לרבי נחמן מברסלב – ולתהליך אימון ילדים ונוער

כמה מהזמן ביום אתם ב "כן"? פתוחים, זורמים מאפשרים? אם הייתם מצליחים לעקוב אחר המחשבות שלכם מה הייתם מזהים, יותר מחשבות שליליות או יותר מחשבות חיוביות? כאלו המכילות דאגות, חששות, פחדים? כמה מהן מכילות ביקורת על עצמכם או על הסביבה?

"אתה נמצא במקום בו מחשבותיך נמצאות. וודא כי מחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות"  אמר רבי נחמן מברסלב. אם רוב היום אתם מוצאים את עצמכם מוטרדים, דואגים, כעוסים, לחוצים זוהי תוצאה של המחשבות שאתם מסתובבים אתן רוב היום.

מאחורי ילד עצוב, כועס, מתוסכל מיואש מסתתרת מחשבה לא מיטיבה. בתהליך אימון ילדים ונוער לאחר זיהוי המחשבה ומתן לגיטימציה (למה זה הגיוני שאני אחשוב ככה), יתחיל תהליך של חקירת המחשבה. לתהליך אימון ילדים ונוער מגיעים ילדים עם קשיים שונים: קשיים חברתיים, פחדים, קשיים לימודיים. לרוב מתפתחות סביב הנושאים הללו כל מיני מחשבות. מחשבות שהילד חושב על עצמו, על הסביבה שלו, על הקושי שלו. "אני לא מספיק חכם", "אף אחד לא מבין אותי", "אין סיכוי שאני אצליח במתמטיקה", "בית הספר זה לא כיף". אלו המחשבות שנרצה לזהות ואתן לעבוד.

אימון ילדים ונוער – למה אנחנו חושבים מחשבות שליליות?

מחשבות שליליות נועדו להגן עלינו. בעבר, כשבני האדם היו עסוקים בהישרדות והגברים יצאו לצוד מן הסתם טבעי היה להעביר את המיקוד לסכנות, אחרת היינו הופכים לטרף. חיות טורפות כבר מזמן לא רודפות אחרינו ועדיין תהיה לנו הנטייה לראות את חצי הכוס הריקה, נשים לב יותר לפגמים ולכל מה שלא עובד. אז איך זה מגן עלינו היום? אנחנו נפתח ציפייה לגרוע מכל, כך שכשיתממש לא נהיה מאוכזבים. אנחנו נוטים לבקר ולשפוט את עצמינו, כך שאם חלילה ניתקל בביקורת שלילית היא לא תשפיע עלינו, "כי אני כבר הלקיתי את עצמי קודם". מחשבה שלילית מגינה עליי מפני אכזבה. אם אני "מכין את עצמי מראש" אני לא אתאכזב. לא מעצמי ולא מהסביבה שלי.

בתהליך של אימון ילדים ונוער אני ארצה להביא את המתאמן ראשית להבנה ששינוי הרגלי החשיבה הוא אפשרי, ויתרה מכך, הוא גם עדיף. אמנם מחשבה שלילית מגנה עליי מפני תחושת אכזבה, אבל היא מחלישה אותי ומונעת ממני להתפתח ולהתקדם. לעומת מחשבות חיוביות שמחזקות את הגוף, משפיעות על מצב הרוח ומניעות לפעולה.

האם אנחנו יכולים לשלוט במחשבה שלנו?

אנחנו לא יכולים לשלוט במחשבה שלנו. מחשבות עולות בנו באופן אוטומטי, את חלקן אנחנו אפילו לא נזהה ולא נוכל לשים אליהן לב. זה מה שקורה לעתים כשאנחנו נתקפים פתאום ברגש של עצבות ולא מצליחים להבין מה הסיבה. אז אמנם אין לנו שליטה, אבל יש לנו את היכולת לבחור האם להאמין להן, האם לתת להן לנהל אותנו ולהשפיע עלינו.

אימון ילדים ונוער – איך לנהל את המחשבות?

ראשית כאמור להבין את ההשפעה שיש למחשבה השלילית עליי. וזאת עושים בתהליך אימון ילדים ונוער כבר במפגש הראשון.

שנית, נעשים יותר ערניים למחשבות שלנו במטרה לזהות קודם כל עם אילו מחשבות לא מיטיבות אנחנו מסתובבים.

כבר במפגש הראשון של אימון ילדים ונוער יוצא הילד למשימה הראשונה שלו – תשומת לב לדברים הטובים שקרו לו באותו יום – בסוף כל יום רישום של שלושה דברים טובים, והכוונה היא לכל דבר טוב בלי יוצא מן הכלל, כולל שיר ששימח אותי, ארוחת צהרים טעימה שאכלתי. ככל שתשומת הלב שלי תהיה ממוקדמת בזה, כך אוכל לזהות יותר ויותר דברים ואירועים.

בנוסף, מוקדשים המפגשים הראשונים בתהליך אימון ילדים ונוער לחקר מחשבה לא מיטיבה. באמצעות תרגילים קלילים ויישומיים לומד הילד להטיל ספק במחשבה לא טובה שעולה בו לעיתים קרובות, לעצור שטף של מחשבות שליליות שפתאום צצות ומיד לצאת לפעולה, ואפילו תרגיל שנועד להרפות מרצף מחשבות מלחיצות בדיוק כשצריך למקד את הקשב והריכוז בנושא מסוים. באמצעות תרגול תהליכי החשיבה יוכל הילד לשנות את הדפוסים וכך, לאט לאט בכל פעם שתצוץ מחשבה כזו הוא יוכל לעבוד איתה ולהתעמת איתה באותו הרגע ואפילו להפריך אותה כך שלא תשפיע עליו.

אחרי שהילד מבין את ההשפעה, מזהה ומנטרל, באמצעות תרגיל נוסף הוא ילמד להטמיע מחשבות מיטיבות ומקדמות.

הילד שלכם מתמודד עם איזשהו קושי שמפריע לתפקוד היומיומי שלו? מעוניינים לחזק אותו ולשמוע עוד התרגילים לשיפור דפוסי החשיבה? מוזמנים ליצור קשר.