אימון רגשי לילדים המודל ההורי

רגש כאמור הוא אנרגיה בתנועה בתוך הגוף. במהלך היום אנחנו חווים מגוון של רגשות. שמחה, התלהבות, התפעלות, עצב, אכזבה, קנאה, שלווה, רוגע וכיו'.

לנו המבוגרים יש לא מעט התנסויות במצבים רגשיים שונים, בניגוד לילדים, עבורם עולם הרגשות חדש ולעיתים עלול לעורר קושי בהתמודדות אתו, במיוחד כשמדובר ברגשות פחות נעימים כגון, תסכול, עצב, פחד וכד'.

אימון רגשי לילדים – התפקיד ההורי

אז כיצד לומדים הילדים לנהל את העולם הרגשי שלהם? איך אפשר לעזור להם לווסת את הרגשות ולהתמודד איתם בצורה יעילה?

חשוב להבין שהאופן שבו אנחנו המבוגרים מתמודדים עם רגשות משפיע על אופן ההתמודדות של הילדים שלנו. מה שלמעשה מתחיל בשאלה מה היחס שלנו לכל נושא הרגשות? כשאנחנו חווים רגשות טובים: שמחה, אושר, אהבה והתפעלות אין שום קונפליקט. מתי מתעורר הקושי? כשאנחנו חווים רגשות פחות נעימים. במידה ואנחנו מחזיקים באמונה שלא כדאי להרגיש רגשות לא נעימים, רגשות לא נעימים הם דבר מעכב, מבלבל ובכלל מעלה בנו אי נוחות, סביר להניח שזה מה שנשדר לילד שלנו ובהתאם לכך גם נגיב אליהם.

אימון רגשי לילדים – ביטול הרגש

במקרה זה יהיו הורים שמתוך הקושי שלהם להתמודד יתעלמו מהרגש הלא נעים ויעשו הכל כדי לבטל אותו ולהסיט את תשומת הלב של הילד מאותו רגש במטרה לשפר לו את מצב הרוח ולשנות אותו. גם אם הדבר נעשה באופן כזה שנראה מהצד מאוד אמפתי וחמים, בדיוק כמו להציע לילד ממתק או הפתעה אחרת כשלהי כשהוא עצוב או כואב, רק כדי שנראה אותו מחייך.

אימון רגשי לילדים נותן לגיטימציה לכל רגש שעולה. השלב הראשון בתהליך אימון רגשי לילדים הוא לזהות את הרגש שאני מרגיש, אם כהורה ואם כמאמן, ולמה אני זקוק באותו רגע.

אימון רגשי לילדים – ביקורת ושיפוטיות של הרגש

במקרה אחר יהיו הורים שיביעו מורת רוח ויכעסו כשהילד חווה רגשות לא נעימים ואפילו יענישו על כך. תגובה כזו משדרת לילד את המסר שהוא לא יכול לסמוך על הרגשות שלו. לדוגמא כשילד פונה להורה ומשתף אותו בפחד שלו להירדם והוא מגיב בחוסר סבלנות, שולח אותו בכעס לחדר בטענה שאין לו ממה לפחד ושאם עוד פעם אחת יצא מהמיטה…….

אימון רגשי לילדים מלמד את הילד לסמוך על הרגש שעולה בו, לראות בו מורה. רגש שעולה בי בה ללמד אותי משהו על עצמי ועל הצורך שלי.

אימון רגשי לילדים – מתן לגיטימציה לכל רגש ללא וויסות והצבת גבולות

סגנון נוסף של התמודדות הורים עם רגשות לא נעימים של ילדים הוא כזה שמאפשר לילד לבטא כל סוג של רגש מבלי לכוון ולהציב גבולות. ברוב המקרים נבחין בתגובות לא פרופורציונליות לכל מיני אירועים אצל הילדים, ומנגד, הורים פאסיביים שמחכים שהסערה תחלוף.

אימון רגשי לילדים נותן מקום לביטוי הרגש ויחד עם זאת מלמד אותו איך להביע רגש בצורה מווסתת ועם גבולות. גבולות מעלים את תחושת הבטחון אצל הילדים. ביטוי רגשות באופן קיצוני ולא פרופורציונלי עשוי להגביר אצל הילד את תחושת הבלבול והפחד.

אימון רגשי לילדים יכלול שלב של זיהוי רגשות קודם כל ברמה האישית – של המאמן או ההורה, ואז זיהוי ושיום של רגשות הילד. כשאנחנו נדע לזהות אצלנו רגש לא נעים, יהיה לנו קל לזהות אותו אצל הילד.

שיום הרגש ושיח מקרב מאוד חשוב בתהליך אימון רגשי לילדים מאחר והוא מגביר אצל הילד את התחושה שחשוב לנו לדעת מה הוא מרגיש ואנחנו רואים אותו. שיח כזה יחזק את הקשר בין ההורה לילד ובין המאמן למתאמן.

הקשבה באימון רגשי לילדים תעשה באמפטיה, בלי שיפוטיות וביקורתיות.

ובשלב האחרון, מציאת פתרון אם יש צורך בכך. לעיתים עצם השיתוף וההקשבה יספיקו לאותה סיטואציה ולעיתים הילד יזדקק לפתרון. את השיחה על הפתרון כדאי לקיים כשהילד רגוע יותר, ואחרי שאפשרנו לו לבטא את הרגש. באימון רגשי לילדים נרצה שהילד יהיה זה שמעלה את הפתרון, זה יתרום לתחושת הבטחון והערך העצמי שלו, וילמד אותו להתמודד טוב יותר בפעם הבאה שיפגוש את אותו הרגש.

אימון רגשי לילדים הוא תהליך שמצריך עקביות וסבלנות. כהורים לא תמיד מתאפשר לנו לעצור הכל, להתפנות להקשיב, להכיל, להימנע משיפוטיות וגם להגיע לפתרון. חשוב ראשית להיות מודעים, וגם אם בחלק מהמקרים אנחנו מוצאים את עצמנו מגיבים בחוסר סבלנות תמיד אפשר לגשת לילד אחרי שקצת נרגעים ולקיים שיחה רגועה יותר.

מרגישים שהילד זקוק לתהליך של אימון רגשי? רוצים לשמוע על כלים באימון רגשי לילדים שמאפשרים מתן ביטוי לרגש ומתווסתים את התגובה? מוזמנים ליצור קשר