בעיות רגשיות אצל ילדים

קושי או בעיה רגשית אצל ילדים היא איזושהי התמודדות שמאופיינת בהתנהגות שמפריעה לתפקוד השגרתי הנורמטיבי.

בעיות רגשיות אצל ילדים – למה לשים לב?

ביטויים של כעס בהתפרצויות זעם, צעקות ואלימות, שינויים בהרגלי שינה – קושי להירדם, ילד שמתעורר מספר פעמים בלילה, ביטויי סטרס קיצוניים ושאינם בהלימה לסיטואציה, שקרים מרובים, שינוי בהרגלי התזונה, הימנעות מאכילה וגילויים של חוסר תאבון או מאידך אכילה מרובה, קשיים ביצירת קשרים חברתיים והימנעות ממפגשים חברתיים, ירידה במצב ברוח לאורך זמן, ירידה בהישגים לימודיים באופן פתאומי.

כל אלו עשויים להצביע על בעיות רגשיות אצל ילדים.

סיבות לבעיות רגשיות אצל ילדים

הסיבות לבעיות רגשיות אצל ילדים עשויות להיות מגוונות, החל מסיבות אובייקטיביות שקשורות בלקויות מסוימות, כגון קושי של קשב וריכוז, אימפולסיביות, בעיה בוויסות חושי, התנהגות מרדנית (ODD) וכד'.

בעיות רגשיות אצל ילדים עשויות להופיע כתוצאה ממשברים או חוויות חיים לא נעימות, לימודיות, חברתיות, משפחתיות וכיו'.

תשומת לב של ההורים לשינויים שחלים בילד יחד עם ערנות של הצוות המקצועי המלווה את הילד – גננת/מורה חשובים מאוד. בהינתן טיפול לבעיות רגשיות אצל ילדים בהקדם כך נקל עליו, נחסוך ממנו התמודדויות לא נעימות נוספות, נחזק אותו לפני שהתנהגויות אלו מתקבעות בו ולפני שהוא מספיק לסגל לעצמו אמונות על יכולותיו, כך נמנע מהחברה לתייג אותו כ "הילד עם הקושי", ניתן לו כלים להתמודדות ונאפשר לו לסגל שגרת יום טובה יותר.  

בעיות רגשיות אצל ילדים יבואו לידי ביטוי באופן שונה מילד לילד. יהיו ילדים שיביעו פחדים, יסתגרו וימנעו, אחרים עשויים להגיב באלימות ובהתפרצויות זעם, אצל אחרים "יתפתחו" כאבי ראש או כאבי בטן לא מוסברים.

בעיות רגשיות אצל ילדים – איך מטפלים

יהיו ילדים שידעו לבטא את עצמם במילים ולשתף ברגשות שלהם, במקרה זה ניתן יהיה לטפל באמצעות שיחה ותרגילים שונים מתחום האימון האינטגרטיבי שמאפשרים ביטוי לרגש ורגיעה של הגל הלא נעים של הרגש שמציף. אחרים (לרוב בגילאים צעירים יותר) עשויים לגלות קושי וכאן נשתמש בפסיכודרמה על מנת לשקף לילד סיטואציות דומות לאלו שהוא חווה ובנוסף נשתמש במשחק. משחק באמצעותו יכול הילד לעשות השלכה למציאות שהוא חווה, הזדמנות לבטא רגשות כגון: כעס, קנאה, עצב וכד', וכמובן קלילות והנאה.  

בעיות רגשיות אצל ילדים – הדרכת הורים

אני רואה חשיבות מאוד גדולה בשילוב הורים בתהליך של טיפול בבעיות רגשיות אצל ילדים. האינטראקציה שבין ההורה לילד כוללת מחשבות, רגשות והתנהגויות (תגובות) שמשפיעות מאוד על הילד ועל היכולת שלו להתגבר על הקושי. הורה שמחזיק בדעה או שאמונה שכבר אין מה לעשות, שום דבר לא ישתנה, הורה שהפוקוס שלו ממוקד בקושי של הילד ולא בהתקדמות ובשינוי, ועל כן ירבה להעיר לילד במעידות במקום להאיר את הילד בהצלחות, הורה שיביע כל הזמן את מורת רוחו ואת חוסר הסבלנות שלו יקשה על הילד את ההתקדמות ואף יקבע את הקושי.

מזהים אצל הילד חלק מהביטויים שמוזכרים במאמר? הילד שיתף אתכם בקושי שהוא חווה ולא מצליח להתמודד בכוחות עצמו? מוזמנים ליצור קשר